Designweek

Columns

Columns

Column 4: Mediaredactie

Column 4: Overview van de Design sprint week.n

De opleiding mediaredactie.
Ik (Marije) ben eerstejaars student mediaredactie. Deze opleiding volg ik aan het ROC Midden Nederland in Amersfoort. Helaas ben ik dit jaar gestart in de corona periode. Dit veranderd veel aan de opleiding. Normaal zouden we veel projecten en opdrachten hebben gemaakt. Helaas heeft corona dat niet mogelijk gemaakt. We volgen nu veel online lessen en zijn maar 1 dag per week op school. Super balen, want tijdens deze praktische opleiding zou je veel moeten samen werken.

Eindelijk een groot project.
Toen ik te horen kreeg dat we eindelijk aan een groot project mochten werken was ik direct enthousiast. Ik had geen idee wat ik kon verwachten, dus ik stapte de project week wel met enige twijfel in. Maandag kregen we een briefing. Ik kreeg te horen wat mijn taak was voor de eerste dag. Wat ik moest gaan doen was zo anders dan wat ik gewent was, er moest daadwerkelijk wat gebeuren, we mochten in een groepje werken! Dat klinkt niet bijzonder, maar na maanden online les was dit heel erg leuk.

Waar gaat het project over?
Tijdens dit project werkte de studenten van B&A aan de vraag: “Hoe ziet de virtuele Rabobank van de toekomst eruit? En hoe kunnen zij ook dan, hun niet-digitale klanten blijven helpen?” Dit deden ze met behulp van design thinking. Dat is een methode die gebruikt word om oplossingen te vinden voor moeilijke vragen. De studenten hebben de hele week gewerkt aan deze vragen. De beste ideeën moeten de laatste dag van het project een pitch geven aan een jury. Uiteindelijk word het groepje met het beste idee de winnaar.

Content creëren.
Onze taak was om content te maken voor de design sprint week. Interviewen, podcasts maken, artikelen schrijven en nog veel meer. Aan het begin ging dit stug, ik wist niet zo goed wat ik moest doen of waar ik heen moest. Met mijn groepje moesten we onder andere de studenten van B&A interviewen. Niet iedereen wou hier aan mee werken, wat het lastig maakte. In de loop van de week ging dit beter. Ik heb geleerd dat het ook om de manier gaat hoe je iemand benaderd. Nadat we de manier van vragen hadden aangepast ging het veel beter. Aan het eind van de dag heb ik steeds een mooie hoeveelheid content kunnen leveren. Dat gaf een voldaan gevoel!

De content plaatsen.
Nadat de content helemaal af was ging het op de website. Ook dit is nieuw voor mij. Voor huiswerk opdrachten heb ik vaak genoeg content gemaakt, maar het verschil is dat alleen de docent het dan leest. Nu gaat het op een website, en kan iedereen zien wat jij hebt gemaakt. Dit vind ik één van de tofste dingen aan het project. Je werk wordt gezien!

Auteur: Marije Klomp, student Mediaredactie

Column 3: Kunst van het interviewen.

Interviewen. Het is lastiger dan je denkt. Of het nou voor een camera is, of voor een verslag/artikel. Vaak zien mensen er tegen op. Hoe vraag ik nou iemand om vragen te beantwoorden? Hoe zorg ik ervoor dat het niet awkward word.

Ik begin met de allereerste stap. Hoe vind je iemand die geïnterviewd wil worden. Het is belangrijk dat degene die geinterviewd word voor een video, enthousiast is over het onderwerp. Zorg dat jijzelf ook enthousiast overkomt. Vaak heeft dit veel invloed op het gedrag van de ander. Ik ga altijd opzoek naar mensen die een gezellige uitstraling hebben. Vervolgens stel ik mijzelf even voor en laat ik weten wat ik precies doe. Dit vind ik zelf vaak ook spannend. Dus dat is niet raar! Meestal komt hier een klein gesprek uit voort. Stel de geïnterviewde op zijn/haar gemak. Als iemand twijfelt zeg ik altijd dat het een paar simpele korte vragen zijn. Het is menselijk dat er spanning is. Maar maak het voor de ander makkelijk, ga op een plek staan waar niet heel veel andere mensen staan. Zo zorg je ervoor dat de geïnterviewde zich niet schaamt, of verkeerde input krijgt van zijn omgeving.

Neem je een interview af voor een verslag/artikel. Dan doen mensen sneller mee. Ze hoeven niet voor een camera te staan. Neem dan ook de tijd voor het interview. Een veelgemaakte fout waar ik zelf vaak ook tegen aan loop, is dat ik voor een schriftelijk interview soms te weinig informatie heb. Vraag veel door. Zo houd je het gesprek op gang en zorg je dat je genoeg informatie uit de persoon trekt. Wat mij ook vaak helpt is het interview opnemen. Neem de audio op met je telefoon. Vraag hier wel altijd toestemming voor aan de geïnterviewde.

Als het interview klaar is ga je het uitwerken. Dit doe ik altijd aan de hand van mijn aantekeningen. Daarna luister ik het interview terug om het verslag/artikel aan te vullen. Als de tijd er voor is laat ik de geïnterviewde altijd het interview lezen. Zodat ik zeker weet dat ik geen foutjes heb gemaakt, of dat er foute informatie in staat.

Martijn Bon

 

Column 2: Ik zie de toekomst als een kans en uitdaging

Column 1: Een website toegankelijk voor jong en oud, zo moeilijk is dat niet.

Welke manieren zijn er om je website als bedrijf toegankelijk te maken voor ouderen? Ik vraag het me af. In het kader van de projectweek over hoe je je ouderen blijft betrekken bij het online-leven, neus ik even rond op de website Flash3000.nl. Een website waar je alles kan vinden over het onderhouden van een website.

Het eerste wat ik zie als ik een website open is de lay-out. Ik vind het fijn als die er mooi, duidelijk en overzichtelijk uitziet. Ouderen zullen denk ik hetzelfde hebben. Ook als er niet teveel keuzes zijn. Meestal ga ik naar een website met een doel. Ik vind het fijn als een website duidelijk en overzichtelijk is. Als ik zelf een website zou maken zou ik zorgen voor een duidelijke lay-out, waar precies wordt aangeven waar je naar toe kan.

Als ik als voorbeeld naar mijn opa of oma kijk, zie ik dat er meer ouderen op de tablet zitten dan op de computer. ‘’want dat is zo lekker makkelijk.’’ Meestal ziet de lay-out er op de tablet anders uit, maar dit kan je gewoon aanpassen. Voor iedereen is dat fijner. Nadat ik wat research heb gedaan heeft Flash3000.nl dit ook bevestigd.

Wat mij betreft kijk je gewoon goed en kritisch naar je tekst en de opbouw. Dit is misschien wel het belangrijkste voor een duidelijke en goed bruikbare website voor ouderen. Geef alles gewoon duidelijk aan.

Ik vind het best logisch klinken dat ouderen het eng vinden om persoonlijke gegevens in te vullen. Flash3000.nl laat zien dat je dit dan zoveel mogelijk moet vermijden. Ik snap het, maar ik denk niet dat dit altijd de oplossing is. Ik zou in ieder geval duidelijk aangeven waarvoor je de gegevens nodig hebt om mensen zoals mijn opa gerust te stellen.

Toen zat ik te denken, wie weet is een voorleesfunctie wel handig. Soms lees ook ik nog wel eens over woorden heen waardoor ik de zin niet goed begrijp. Nou denk ik dat ik zelf die functie niet snel zal gebruiken, maar ouderen misschien wel?

Ik denk dat je met een combinatie van duidelijkheid, voldoende uitleg en betrouwbaarheid een prima website kan neerzetten die zowel voor jong als oud duidelijk te gebruiken is. Ik zal het mijn opa laten weten.

Stef Planje