Designweek

Nieuws en achtergronden

VOORTGANG VAN DE DESIGNWEEK:
AFGEROND 100%

Nieuws en achtergronden

Dag 5 | Designweek 12 - 16 april 2021

Dag 5 | De finale video

Dag 5 | De sfeerreportage van de finale

Door Macy Bos en Stef Planje.

‘De Uitstellers’ winnen publieks- en juryprijs Designweek 2021

‘Een ontzettend goed idee, past precies bij de toekomst van de Rabobank’

Team geel, met de veelzeggende naam ‘De uitstellers’ wint vrijdag 16 april tot hun eigen verbazing zowel de jury- als de publieksprijs van de Designweek voor hun ontwerp ‘junior app’. Juryvoorzitter Rene Gelens roemt het toekomstige ontwerp en vindt het goed passen bij de toekomstvisie van de Rabobank om voor alle klanten, dus ook jonge kinderen, zichtbar en betrokken te zijn.

Vrijdagochtend, 10:45 uur, aula van ROCMN op de Disketteweg 2-4: de finale van de Designweek voor de studenten van Business & Administration. Eerstejaars studenten van deze opleiding werkten deze week in teams via Design Thinking aan een ‘moeilijke vraag’ van de Rabobank. Van de zestien teams gingen er vier door naar de finale. Alle vier de finalisten pitchten hun idee voor de zevenkoppige jury die bestond uit afgevaardigden van de Rabobank en docenten van de opleiding B&A. De beste oplossing voor de casus wint de Designweek.

En dat zijn ‘De Uitstellers’, oftewel team geel. Team gel bestaat uit drie jongens die een app bedachten voor jonge kinderen. Vakjuryvoorzitter Rene Gelens vertelt: ,,De pitch had een ontzettend, goede opbouw en daarnaast past het idee om jonge kinderen vroeg te betrekken, goed bij de toekomstvisie van de Rabobank.
‘De uitstellers’ zijn enigszins verbaasd over het toekennen van zowel de jury- als publieksprijs. Thijs, een van de drie winnaars: ,,We hebben dit niet verwacht”, zegt hij lachend. Met een fles alcoholvrije champagne, een bidon van de Rabobank, een boek over Jong Ondernemen en een kadobon van bol.com, gaat zijn weekend goed van start.

Geschreven door Jazmin Hartgers.

Dag 5 | VOXPOP

In deze video hebben Noa Rikken en Roos van Leijenhorst mensen vragen gesteld over het idee van de RaboBank.

Dag 4 | Wat is Design Thinking? Vergeet je stakeholders niet!

Design Thinking is een ontwerpmethode die je niet eventjes uitvoert. Zo neem je bijvoorbeeld stappen vooruit door ontwerpbeslissingen te nemen en word je vervolgens teruggegooid door het inzicht vanuit de doelgroep dat je eerste ideeën niet kloppen. Om toch structuur te bieden wordt gebruik gemaakt van vijf verschillende fasen of principes:

Empathie:
De eerste fase van de Design Thinking Methode is empathie ontwikkelen voor alle betrokkenen bij een complex probleem. Het doel van deze fase is om aannames en vooroordelen achter je te laten, en door middel van empathie de basis te leggen voor een oplossing die de mens centraal stelt.

Definieer het probleem:
Tijdens de definitie fase van de Design Thinking Methode ga je aan de slag met de verzamelde informatie uit de ‘empathie fase’. Je analyseert alle beschikbare info met als doel een kernprobleem te definiëren. Waar de empathiefase dus voornamelijk op het verzamelen van zoveel mogelijk informatie ligt, brengen je alle informatie in de definitie fase samen. Het kernprobleem wordt vanuit de mens geformuleerd.

Genereer ideeën:
De derde fase van de Design Thinking Methode is de ideeën fase. Het doel van deze fase is om zoveel mogelijk oplossingen voor het kernprobleem te genereren. Nu je alle betrokkenen goed begrijpt en een kernprobleem hebt gedefinieerd, ga je proberen outside-the-box oplossingen te bedenken.

Maak een prototype:
In de prototype-fase ga je met je team een aantal goedkope en vereenvoudigde versies realiseren van jouw oplossing. Het doel van deze fase is om op experimentele wijze de beste mogelijke oplossing te ontdekken. De prototypes worden gedeeld en getest binnen het team en op andere afdelingen. Het resultaat van deze fase is een goed gevoel bij de beperkingen van de oplossing, bij de open eindjes, en bij hoe betrokkenen zouden reageren als de oplossing geïmplementeerd zou worden.

Test de oplossing:
De laatste fase van de Design Thinking Methode is het testen van het product. Ondanks dat dit de laatste fase is, is het vaak niet het einde van het ontwerpproces. Omdat Design Thinking een iteratief proces is genereerd de test fase vaak weer veel input voor de eerdere fases. Zo kan het probleem opnieuw gedefinieerd worden of je genereert nieuwe gebruikersinzichten, waardoor de oplossing voor het probleem ook aangepast moet worden.
De Design Thinking Methode samengevat
Design Thinking processen bestaan dus uit een vijftal activiteiten, namelijk:
-Heb Empathie: zorg ervoor dat je perspectieven van alle betrokkenen kent.
-Definieer het probleem: formuleer het probleem waarvoor je een oplossing ontwerpt op een manier waarin de mens centraal staat.
-Genereer ideeën: genereer zo veel mogelijk ideeën en kies vervolgens de beste(n).
-Maak een Prototype: ga aan de slag en creëer zo snel mogelijk een werkende versie van jouw oplossing.
-Test de oplossing: test de door jou ontwikkelde oplossing en verwerk de feedback die daaruit voortkomt.

Dit artikel is gebaseerd op de volgende bronnen:
https://designthinkingworkshop.nl/design-thinking-methode/

Dag 4 | Bankieren voor blinde mensen

Gulinar, Kevin, Souhail en Sten pitchen de oplossing voor de ‘moeilijke’ vraag van de Rabobank. Zo bedachten ze een oplossing voor slechtziende/blinde mensen. In hun elevatorpitch lichten ze hun oplossing toe. Maar wat is die oplossing en hoe kan dit de digitalisering van de Rabobank verder helpen?

Een nieuwe update

Groepje 6 heeft hun plan gebaseerd op een man (60), die opeens blind is geworden. Hij was eerst een Engels docent, maar kan dit niet meer uitoefenen door zijn oogziekte. Hiervoor hebben ze een nieuwe update bedacht voor de Rabobank app. Deze update is bedoeld om bankieren voor slechtziende makkelijker te maken. 

Het plan

De update bevat een functie waarmee slechtzienden ‘Siri’ gebruiken om te kunnen bankieren. ‘Siri’ stelt vragen, tijdens het bankieren, waar de slechtziende persoon antwoord op geeft. Doormiddel van het antwoord kan ‘Siri’ dit zelf uitvoeren in de app. Je moet ‘Hey Rabo’ zeggen om het proces in gang te zetten. Het is overzichtelijk, privé en het bevat geluidseffectjes om de stappen te verduidelijken. Je kunt hiermee bijvoorbeeld geld overboeken en het is privacy bewust.

Beoordeling

Lambert Pater en Cornee Zeelenberg van de Rabobank zijn enorm enthousiast over dit idee. Ze vinden het goed omdat de Rabobank juist onderdeel wil zijn van de inclusieve samenleving. Daarnaast vinden ze het een goed idee omdat op deze manier blinde mensen zelfstandiger en minder afhankelijk hoeven te zijn. Ze hopen dat het uitvoerbaar is. 

 

Dag 4 | Pitchen van het voorstel: een app voor gehandicapte jongvolwassenen

De studenten van de opleiding Business & Administration ontwerpen volgens Design Thinking zijn deze week druk bezig met het bedenken van een oplossing voor de casus. Hoe blijf je nu als Rabobank bereikbaar voor digibeten? Vandaag pitchen de studenten aan Tanja Hartman, accountmanager MKB van de Rabobank. De studenten van team 16 vertellen enthousiast hun idee: ‘Wij willen een app ontwikkelen voor lichamelijk gehandicapte jongvolwassenen.’

Aandacht voor lichamelijk gehandicapte jongvolwassenen
‘Wij vinden het jammer dat er nog geen systeem is bij de Rabobank voor lichamelijk gehandicapte mensen. Zij kunnen door hun lichamelijke handicap vaak niet bankieren, wat ze erg beperkt. Wij hebben daar iets op bedacht voor de doelgroep jongvolwassenen.’ 

Het idee
‘Wij willen graag een app ontwikkelen die samenwerkt met een besturingsapparaat voor jongeren. We willen dat de app samen gaat werken met een afstandsbediening – met welgeteld vijf knopjes – die gehandicapten kunnen gebruiken om de handelingen in de app uit te voeren. Daarnaast kun je de afstandsbediening gebruiken om een spraakbericht in te spreken, waarna de app de handeling van het spraakbericht uitvoert.’ Voor groepje 16 de ideale oplossing. 

De feedback van Rabobankmedewerker Tanja
Tanja knikt duidelijk en instemmend: ‘Jullie hebben een mooi idee bedacht. Het is mooi dat jullie de aandacht willen schenken aan gehandicapte jongvolwassenen. Ik denk zelfs dat je deze doelgroep nóg breder kunt maken, namelijk voor lichamelijk gehandicapten van alle leeftijden. Neem dat vooral mee in jullie idee. Daarnaast biedt vooral de app mogelijkheden voor ons. Goed gedaan!’ 

Dag 4 | Sfeerreportage design week 2021

De studenten van het ROC Midden Nederland zitten te popelen om aan de slag te gaan voor de opdrachtgever. De appeltjes, snickers en appelsap liggen klaar om extra energie op te wekken. Bij binnenkomst voelden we al snel dat we zachtjes door de gangen moesten lopen, omdat de studenten druk bezig waren.

Makkelijk aan te spreken waren de studenten niet, ze zitten in hun hyperfocus waardoor we alleen sfeer kunnen proeven op de gangen. Deze was erg rustig en geconcentreerd. We banen onze weg door de grote school en spreken een jongen aan die toevallig de klas uit loopt. ‘We werken op dit moment erg hard aan de Design Week en ik had niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden. De docenten geven ons veel vrijheid en vertrouwen. Ze komen af en toe polsen hoe ver we zijn en om ons positieve feedback te geven, maar ik moet weer snel verder.’ Verdere vragen hebben wij niet kunnen stellen, maar een beeld kunnen we hier wel van schetsen.

Ons viel op dat in tegenstelling tot de Mediaredactie studenten de B&A studenten veel meer vanaf hun stoel werken. De Mediaredacteuren daarentegen vliegen van rechts naar links om content te maken. Van schrijven tot filmen en mindmaps maken. Dit samen vormt een prachtig team studenten die aan een mooi eindproject werken.

Dag 3 | Sfeerverslag van de woensdag

Dag 1| B&A maakt kennis met design thinking.

Een nieuwsgierige groep leerlingen zit te wachten in het welbekende Amersfoortse theater De Flint. Deze leerlingen volgen de opleiding Business & Administration aan het ROC Midden Nederland. Ze zijn aan het luisteren naar een uitleg van de casus die ze hebben gekozen, aangeboden door de Rabobank.

Het felle gele licht dempt geleidelijk aan en verandert langzaam in blauw led-licht. Het geeft een spookachtige sfeer en maakt dat de spanning in je lichaam oploopt. Afwachtend zitten de leerlingen in stilte op hun stoel, en dan komt François het podium op. Vrolijk verwelkomt hij de leerlingen en geeft vervolgens een korte intro over de designweek. Als François zijn presentatie heeft afgerond volgt er een groot applaus. De aandacht van de leerlingen wordt steeds meer getrokken als François zijn presentatie geeft.

Dan krijgt Michel Hartman het woord. Hij vertelt over zijn werk bij de Rabobank, legt de casus uit die de Rabobank bedacht heeft en vertelt wie hij is en wat hij doet. Dan krijgen de leerlingen van B&A de gelegenheid om wat vragen te stellen over de opdracht en de casus.

Als laatste komt Miriam van de Werf aan het woord. Zij geeft extra uitleg over design thinking en tussendoor worden er veel filmpjes getoond ter verduidelijking.

Aan de slag
De leerlingen mogen nu in groepjes uiteen. “Jullie mogen nu aan de slag! Leer elkaar wat beter kennen en maak een beginnetje.” Iedereen staat op van zijn stoel en verzamelt zich in het groepje waar hij of zij bij hoort zoals het is aangegeven met plaatjes met een kleur, geplakt op de stoelen. Ze gaan hard aan de slag nadat ze wat beter kennis hebben gemaakt. Bloed, zweet en tranen om met elkaar tot een goed begin te komen.

Nico Bulatoff van Co-Lumbus (design thinking) aan het woord

Wat verwacht/hoopt u van de leerlingen aan wie de casus is opgedragen?
“Ik hoop echt dat de leerlingen de opdracht leuk vinden. Ook vind ik het leuk dat ze nu eindelijk weer eens fysiek bij elkaar kunnen komen om een opdracht uit te voeren. Het is een interessante opdracht en ik zou het erg leuk vinden als er leuke oplossingen voor de casus zouden komen door middel van design thinking.

Is dit de eerste keer dat u samenwerkt met een school?
“Ja, dit is de eerste keer. Ik vind dit eigenlijk net zo leuk als wanneer we met andere bedrijven samenwerken, maar toch is het wel heel anders. Er moet met andere dingen rekening gehouden worden zoals de leeftijd van de leerlingen.”

“Ik vind het erg uitdagend om met deze groep samen te werken en wij doen hard ons best om het leuk te maken.”